La publicitat ha mort!

Que no cunda el pánico!!! La publicitat ha mort, però amb la mort de la publicitat tradicional ha nascut la nova publicitat, una publicitat que utilitza nous mitjans amb els quals pren molta importància la interactivitat.

La Publicitat només ha mort en els mitjans tradicionals, que són marcadament unidereccionals; és a dir, la marca comunica un missatge a un públic. La nova publicitat, en canvi, és bidireccional i interactiva, la qual cosa implica que el receptor del missatge té vies per donar una resposta al missatge rebut i, fins i tot, pot generar el contingut. Això vol dir que els receptors de publicitat han guanyat molta importància i són un element imprescindible en la nova publicitat. Com diu Will Collin al llibre La publicidad ha muerto ¡Larga vida a la Publicidad!, ara som consumidors actius, som més difícils de convèncer, més exigents i menys previsibles.

Tot això implica la necessitat d’elevar la creativitat a la màxima potència per trobar la manera més innovadora de comunicar el missatge i així sorprendre el receptor i captar el seu interès. Amb això la publicitat s’ha hagut de reinventar i han sorgit nous mitjans o suports publicitaris, o mitjans ja existents on la publicitat s’hi ha incorporat d’una manera molt creativa.

El mitjà publicitari que està prenent més importancia en la nova publicitat és Internet i totes les possibilitats que el mitjà interactiu permet. Podríem viure sense moltes de les coses que utilitzem diàriament, però sense Internet crec que seria pràcticament imposible. I és que a través d’Internet podem llegir les notícies, veure sèries de televisió, parlar amb qui volguem, estigui on estigui, comprar, escoltar música, veure classes de les Universitats més prestigioses del món… i la llista és infinita.

Les empreses estan experimentant cada vegada més amb noves formes de comunicació interactiva, entre les quals podem trobar xarxes socials, vídeos virals, seminaris a la web, blogs i podcasts, entre d’altres. Molts d’aquests formats han sorgit gràcies a la web 2.0, que permet als usuaris generar gran part dels continguts, i això fa que les marques estableixin aquesta comunicació “conversacional” amb els usuaris de la xarxa, més que no pas una comunicació més unidireccional.

Una dada que em sembla significativa i que segur que segueix a l’alça és que els mitjans interactius són actualment el tercer suport publicitari a Espanya per nivell d’inversió, amb un 11,3% de la quota de mercat, només precedits per la televisió (amb un 42,9%) i per diaris (amb un 19,4%), segons dades d’Infoadex de la primera meitat del 2009.

Així que em sembla que ens haurem de trencar el cap pensant noves maneres de comunicar-nos amb els consumidors si volem que la publicitat sobrevisqui a l’allau d’informació que ens envolta. Caldrà trobar nous mitjans i sobretot nous suports a Internet que permetin captar consumidors concrets, amb desitjos específics, que vulguin satisfer-los amb la nostra marca.

No hay comentarios:

Publicar un comentario